sunnuntai 24. heinäkuuta 2016

Yksi Tadzhikistanin helmistä

Iskanderkul aamupäivän auringossa

Iskanderkul on vuoristojärvi noin 2000 metrin korkeudessa ja yksi must-see paikoista Tadzhikistanissa. Järvi sijaitsee noin kolmen tunnin ajomatkan päässä Dushanbesta. Olimme pitkään puhuneet kavereiden kanssa, että sinne on tehtävä viikonloppuretki ja viime viikolla vihdoin ryhdyimme sanoista tekoihin. Saimme kuskin numeron tutulta, joka oli käynyt järvellä muutamaa viikkoa aikaisemmin. Soitimme kuskille ja hän lupasi hoitaa majoituksen varaamisen meidän puolestamme ja ottaa yhteyttä paikalliseen oppaaseen.

Lähdimme matkaan eilen lauantaina kahdeksan aikaan ja meidän kaikkien yllätykseksi auto oli uudehko maasturi, jossa oli erikoisuutena myös toimivat turvavyöt kaikilla paikoilla. Matkaan meitä lähti kuskin ja itseni lisäksi kolme kaveriani. Järvi sijaitsee pohjoiseen Dushanbesta ja tie on melko hyvässä kunnossa kymmeniä kilometrejä. Jossain vaiheessa kuitenkin uusi tie päättyy ja vanha tie on paljon kuoppaisempi, ja 25 kilometriä ennen järveä käännytään pois päätieltä ja loppumatka on melkoista kärrypolkua. Pääsimme onneksi turvallisesti perille.

Meille oli varattu ”lux”-huoneet, mikä tarkoitti kahden hengen huoneita omalla kylpyhuoneella. Paikka oli vähän samanlainen kuin suomalaiset leirintäalueet, pieni alue järven rannalla täynnä pieniä eritasoisia mökkejä. Veimme tavarat huoneisiin ja lähdimme syömään läheiseen ravintolaan. Lounas tapahtui pitkän kaavan mukaan, kun alkuruuaksi saatiin keittoa, sitten salaattia ja pääruuaksi peruna-lihapataa, juomana tietysti teetä. Lisäksi ruuan kanssa oli leipää, joka oli todella paljon parempaa kuin Dushanben leipä. Kuulimme ruuan aikana, että leipä valmistetaan eri alueilla hieman eri tavalla, ja Sughdin alueella taikina on tiiviimpää ja siihen lisätään enemmän suolaa, mikä tekee siitä paremman makuista.

Ruuan jälkeen lähdimme kävelylle läheiselle vesiputoukselle ja sen jälkeen palasimme takaisin hotellille. Olimme ajatelleet käydä uimassa järvessä, mutta paikalla olleiden tadzhikki-miesten huomio oli sen verran intensiivistä, että jätimme uimiset toiseen kertaan.  Illalla menimme takaisin samaan ravintolaan illalliselle, jolloin ruokana oli plovia eli pilahvia, joka on yksi Tadzhikistanin perinneruuista. Myös se valmistetaan joka puolella hieman eri tavalla, jolloin myös ruuan maku vaihtelee huomattavasti eri paikoissa.

Tässä valmistuu luultavasti meidän illallinen.

Sunnuntaina heräsimme aikaisin ja lähdimme vaeltamaan järven ympäri. Alun perin meidän oli tarkoitus kiivetä läheiselle vuorelle katsomaan maisemia, mutta reitti olisi ollut liian raskas. Lähdimme matkaan heti aamiaisen jälkeen ja kävelimme polttavassa auringonpaisteessa neljän tunnin matkan järven toiselle puolelle. Matkalla ohitimme myös presidentin kesäasunnon. Palasimme takaisin hotellille autolla ja päätimme käydä pulahtamassa jääkylmässä järvessä hikisen vaelluksen päätteeksi. Tällä kertaa uiminen onnistui, kun ranta oli paljon tyhjempi ja menimme hieman syrjemmälle. Vesi oli jääkylmää, sillä siihen virtaava vesi tulee vuorilta sulavista jäätiköistä. Nopean lounaan jälkeen pakkasimme tavarat ja lähdimme ajamaan takaisin kotiin.

Todistusaineistoa uimisesta. Vesi oli mukavasti 12 astetta lämmintä.

Viikonloppu oli kaiken kaikkiaan todella onnistunut! Maisemat olivat upeita, matkaseura hauskaa ja lisäksi hyvä auto ja mukava kuski tekivät reissusta paljon kivemman. Kuski ja auto maksoi meille yhteensä 200 USD, hotelli oli noin 12€/hlö ja ruoka myös melko edullista.

Loppuun vielä kuva hotellin vessapaperista, joka on ruskeaa ja muistuttaa läheisesti hiekkapaperia.